Bottensanering och Epoxygrundmålning

Vi har 15 års erfarenhet och över 1000 sanerade båtar hittills

Vill du "bara få det överstökat" och slippa bekymra dig
Kontakta oss för OFFERT redan idag

Vi uppdaterar löpande och delar med oss av kunskap vi samlat på oss kring bottensanering och målning

Det finns mycket att tänka på innan, under och efter du utför eller anlitar någon för att genomföra din bottensanering och epoxygrundmålning.

Varje år upptäcker vi nya kvalitér, risker och erfarenheter som om du vill kan ta hänsyn till när du nu bestämt dig för att göra iordning och måla om din båtbotten.
Tillhör du den som "bara vill få det överstökat" och slippa bekymra dig.
Kontakta oss här redan idag för offert!

Det finns mycket att tänka på!
Häng Med om du är intresserad så ser vi om du får med dig något matnyttigt från våra reflektioner

En man målar bottensidan av en båt

Varför skall du bottensanera?

MILJÖ

Att ta bort din gamla färg innehållande tungmetaller är på alla sätt det bästa för miljön. I vissa farvatten är det otillåtet med beväxtningsfärg. I andra farvatten är rekomendationerna att undvika beväxtningsfärger. I framtiden kommer indikerar det mesta att alla beväxtningsfärger kommer förbjudas för fritidsbåtar. När du utför arbetet färgborttagning finns det massvis av krav som du MÅSTE följa för att inte riskera böter om nån ser att du avviker från reglerna.  Vi fördjupar oss i detta längre ned.

MÄLAREN - ÖSTERSJÖN

För oss i Stockholm gäller olika regler för olika farvatten.
Vi har Mälaren:
Där är det LAG på att du som har hemmahamn i mälaren inte har beväxtningsfärg på botten oavsett om båten står på land eller ligger i vattnet. Tungmetaller får inte förstöra dagvatten och mälaren. Kraftig beväxtning förekommer inte i Mälaren så det är bara en fördel att båten är giftfri.

Vi har Östersjön:
För dig som har båten på Östersjön har du mycket mer att reflektera över och ta i beaktning i ditt val av behandling efter slutförd bottensanering och färgborttagning. Vi fördjupar oss i det nedan.

BRÄNSLEFÖRBRUKNING - Prestanda
Bottensanera innebär nästan alltid en minskning av antal liter per timme i bränsleåtgång. Vissa ser detta som en bonus, faktum är att för varje snäcka och grov ojämnhet som botten har så minskar farten genom vattnet markant. En snäckbeväxt Aquador 26 med 300hk diesel kan gå från 35knop toppfart till 8knop toppfart på hösten om botten och drev är fyllt med snäckor. Ju ojämnare botten ju tidigare på säsongen bygger skiten på under sommaren och ökar friktionen.

UNDERHÅLL

Underhåll av en färdigbehandlad epoxygrundmålad båt skiljer sig oerhört beroende på vilken produkt du valt att använda, vart båtens hemmahamn befinner sig, hur du använder båten och hur regelbundet du rengör densamma.

Men störst skillnad är valet av produkt och appliceringsmetod av densamma.

Detta jag in på djupet på nedan - häng med du som är intresserad.

Det är här vi anser att Epoxyresan börjar

Produkterna

Vilka produkter du skall välja beror helt på vad du vill åstadkomma. Med det sagt syftar jag inte endast på slutresultatet och kvalitén i sig. Utan snarare:

  • Hur är väderförhållandena när arbetet skall utföras?
  • När måste båten sjösättas?
  • Vart skall båten ha hemmahamn under sommaren?
  • Hur aggresiv är beväxtningen där båten skall ligga och hur ofta kommer hon att göras rent under säsong?

Detta är bara ett axplock av frågeställningar som båtägaren bör ta ställning till innan val av tillvägagångsätt och därmed produkter

De senaste tre åren har vi sett en uppåtgående trend i mängden alternativa hårda och miljörätta hökvalitéts epoxys, spärrfärger och tekniskt avancerade silikonfärger.
Samtliga återföräljare och tillverkare lovordar sina produkter och utlovar testresultat lämnar mångåriga vidhäftningsgarantier och `utförliga appliceringsanvisningar.
Detta med all rätt då dem skall tro på sin produkt och få den att bli en storsäljare.
Däremot är det först efter ett antal säsonger som vi som entrepenörer och ni som båtägare på allvar får ett hum om hur dessa beter sig och vad som inträffar över tid.

Jag skall inte sticka under stolen med att jag mellan 2018 - 2021 trillat dit för många produkter, nyframtagna färgbortagningsverktyg och appliceringsmetoder på marknaden. Allt från små till välkända märken, där dem kan påvisa fantastiska resultat som talar för väl bottensanerade bottnar, stenhårt härdad epoxyyta, superjämt och super slätt osv.
Det jag efter ca 500båtar under denna tidsperiod upptäckt som gemensam nämnare är att:

1: Bara för att en färg gav ett kanonresultat på en båt behöver det inte betyda att båten bredvid får samma resultat ÄVEN om dem målats samma dag
2: Trots att blästring eller slipning utförts på exakt samma vis av exakt samma person med exakt samma utrustning kan resultaten avvika
3: Vissa färger vägrar att fästa "i längden" trots optimala väderförhållanden i inomhusmiljö
4: Vissa produkter kan verka bra på burken men på själva båten passar dem varken båtens brukare eller växtligheten som lever där
5: Vissa färger har en gedigen "så här ta du hand om färgen för att garantin skall gällla" lista
6: Vissa färger är fantastiska om man gillar dem, vill man däremot byta färg eller ångrar sig kan man ha oturen att det INTE är reversibelt

JA med det sagt så är PRODUKTVALET det vi på Båtvårdsspecialisten Stockholm anser är det allra allra viktigaste att vara införstådd i vad det kommer innebära i längden på alla plan. Vi har testat dem flesta (i stort sett alla) produkterna på marknaden och har våra självklara favoriter. Dessa kanske inte har "högst finish" , bygger det tätaste skikten per strykning, har den gulören som vissa önskar eller är dem blankaste av dem alla men dem får högst OVERALL SCORE.
Med andra ord mest tillförlitliga - minst (om än några) reklamationer, klarar Svenska appliceringsvädreförhållanden, är inte känsliga för övermålningstider, vinterhärdar (skadas inte av minus under härdningsprocessen) och sitter kvar i minst 15år.

Miljön vid bottensanering och epoxymålning

Detta är värt att tänka på annars kan arbetet avbrytas med en summa böter som följd.
Kolla upp NOGA vad som gäller i din kommun innan du startar upp din förgborttagning. Om du inte kollar upp detta se då till att utföra arbetet så miljömedvetet du bara kan.
1: Täck in marken gärna med en press eller byggplast i ett stycke om så är möjligt
2: Maskera med silvertape av HÖG kvalité längs vattenlinjen - kapsla därefter med transperant byggplast (finns i bygghandeln) och silvertape in friborden så dammtätt som möjligt med bara en öppning
3: HYR en högkvalitativ färgborttagningsutrustning. Det finns färgskrapor med dammsugare (aldrig provat), Blästerutrustning att hyra (kräver än mer gedigen intäckning och gärna dammutsugs utrustning), Proffsslipmakskiner från dem välkända märkenas proffserie med tillhörande STOR industridammasugare inkl dammsugarpåsar.
4: HYR en proffsfriskluftsmask för din arbetsmiljö, gärna en med huva som gör det omöjligt för damm att komma i kontakt med dina luftvägar
5: Ta ett djupt andetag - Spänn musklerna och avverka färgen med ett så jämt resultat du bara kan.
Slippapper vi rekommenderar är Festool Saphir 36korn och Festool Granat 40 korn.
6: Dammsug upp inne i din intäckta yta under båten och lämnar in samtligt avfall till miljöstastion som tar emot detta alternativt kontakta ett företag som oss som kan ta emot ditt avfall mot en kostnad om 16,50:-/kg i skrivande stund

Mälaren VS Östersjön och Västkusten

"Vatten stan är full av vatten" sjunger Robert Broberg och detta tar Stockholm vara på. Vattnet renas och görs om till dricksvatten och naturen frodas. Detta skall vi i så stor utsträckning värna om och därför förbjöds 2018 ALLA båtfärger som kan släppa igenom det minsta gift.
Du kan kontrollera din båt ganska så enkelt om du tar en fönsterskrapa och skrapar längsmed din båtbottens yta. Ramlar det av är det med största sannolikhet en bottenfärg inkluderat någon form av beväxtningskydd ej OK för mälarfarvatten. Ligger du i Mälaren är det Epoxygrundfärg eller en blank mälarbottenfärg utan på denna som gäller. Detta gör dock inget då det endast är slam och sjögräs som växer där.

Östersjön - har har vi ställen nästan helt utan växlighet, så som Gustavsbergshamn där det finns höga halter kemikalier och annat från fabriker bland annat. Sen har vi syrerika vikar och vatten kring Nämdöfjärden och i stort sett resten utav hela ytterskärgården där du knappt kan lämna båten UTAN att snäckorna biter sig fast. Så ju högre växtlighet ju bättre mår vattnet är den slutsatsen vi brukar dra. På västkusten mår med andra ord vattnet fantastiskt bra om vi skall tro på vår linje.

Hur skall man då förhålla sig till detta?
Ja det vi förespråkar är att du som båtägare har möjlighet till antingen en båtlyft, en båtduk som man spänner upp mellan ybommar och växtligheten växer på denna, en ambitiös svärfar som tvättar båten med en scrubbis (verktyg avsett för bottentvätt) regelbundet flera gånger per vecka eller besöker en av skärgårdens båtvättar med jämna mellanrum hellre ofta än sällan. Det sistnämnda har vi märkt ger varierat resultat beroende på ditt båtskrov och ytbehandling så detta är en metod jag inte kan rekommendera för alla utan där måste du testa dig fram.

För er båtägare som inte kan kvala in till något av det jag nämnt ovan och har hemmahamn i ett syrerikt och friskt vatten ni måste ställer er frågan.
HUR GÖRA?

Det är då vi kommer in till nästa topic Bränsleförbrukning och prestanda

Bränsleförbrukning och Prestanda

Vi har alla olika båtar och som att inte det vore nog är vi också helt olika som båtmänniskor. Uppepå det kan vi då också lägga till att vi använder båtarna olika, kör olika fort och har dem förtöjta på helt olika ställen i skärgården. Det jag vill säga är att det är HELT och åter igen HELT omjöjligt för mig eller någon annan att till 100% veta vilken typ av bottenbehandling som kommer passa dig bäst och innehålla MINST giftiga ämnen/metaller. Jag kan på rak hand säga att den hårda kopparfärg som idag finns på marknaden, godkänd att sälja till företag och båtvarv och godkänd att applicera på alla fartygsregistrerade båtar utan tvekan kommer att hålla din båtbotten helt beväxtningsfri i minst två säsonger innan nästa bättringsmålning oavsett var i Sverige du har båten förtöjd. Nu är det vanligt att just denna färg appliceras även på fritidsbåtar av just den anledningen. Detta är dock något jag avråder skarpt vänligt och bestämt. Vi skall värna om miljön och röra oss mot en så miljövänlig produkt det bara är möjligt. MEN VIKTIGT VIKTIGT VIKTIGT, har du en motorbåt med en motor då förbrukar den bränsle. Om din båt är beväxt fördulbblas bränsleförbrukningen väldigt snabbt den kan till och med fyrdubblas om du har riktigt otur. Det är inte sällan jag tar upp en båt som vid sjösättning gick 25 knop vid marschfart och nu går 16knop på toppfart. Det går inte bara långsamt och man tappar en hel del av nöjet med båtåkat, man måste dessutom varva upp till full gas utan att motor överhuvudtaget kan få komma upp i varv. Fritt bränslepjäll och bensinen rinner igenom systemet. Allt detta för att man låtit båtbotten ej ha tillräcklig motståndskraft mot den beväxtning som råder där båten har sin hemmahamn.

Det regelbundna underhållet

Som jag nämnt tidigare, i Mälaren växer endast sjögräs så där behövs inget nämnvärt underhåll under säsong.
I dem andra farvattnen så gäller just det som jag skrivit långa rader i styckena ovan. Men sammantaget så kan vi alla vara överens om att miljövänliga bottenfärgsalternativ tenderar till att samla på sig mer beväxtning än dem med kopparmetaller (stöter ifrån sig som en kopparspiral) som skapar en ogynnsam miljö för organismerna att leva i.
Det finns siliconfärger som fungerar överlägset när det gäller att hålla borta snäckor och annan beväxtning men den är så skör att du får absolut inte under några omständigheter repa denna yta. Gör du detta så läs noga igenom hur den skall repareras.
All annan epoxyfärg och biocidfri (för det är så giftfria färger kallas) bottenfärg som är applicerad skall rengöras antingen med borsttvätt, scrubbis eller dykare. Eller om man har det förspännt att ligga med en duk som stoppar beväxtningen vid y-bom alternativt båtlyft.
Håller man inte efter botten så fäster snäckorna, året därpå när dem avlägsnats så har dem än enklare att växa till sig eftersom att ytan har en redan förberedd fästyta att börja växa på. And so it continues.....

Vi finns här för Sveriges båtägare,
välkommen att höra av dig!

Mer dagsaktuell info finns på våra sociala medier

Så här räknar vi ut priset


Nyskick  - Utmärkt skick - Använt skick

Dessa är våra kategorier för vad du som kund betalar
Noga kalkylerade baserat på vilken arbetsinsats som krävs för att ge dig den kvalité du som båtägare kan förvänta dig

Så här räknar vi ut priset


Nyskick  - Utmärkt skick - Använt skick

Dessa är våra kategorier för vad du som kund betalar
Noga kalkylerade baserat på vilken arbetsinsats som krävs för att ge dig den kvalité du som båtägare kan förvänta dig

Priset räknas ut på båtens faktiska mått LÄNGD ÖA * BREDD ÖA (ta bort mått för ev peke och eftermonterad badbrygga). 
Vi räknar på dessa för att det är lättare för båtägaren att få fram måtten - samt att hela arbetet tar hänsyn till hela båten och inte endast vattenytan. Vi räknar på vattenlinjemått vid önskemål, kvadrameterpriset är då högre och slutpriset blir detsamma

DETTA INGÅR:

  • 25% moms
  • Materialåtgång
  • Miljöavgifter
  • Förberedelser
  • Genomgång av skrovet och kontroll av ev skador
  • Maskering av vattenlinje
  • Täckning av arbetsytan till dammtättutrymme
  • Bottensanering/Slipning till gelcoatren ytan
  • Kontroll av ev reparationsbehov

Alternativ 1:

  • Målning 5 lager epoxygrundfärg (ca 500my) biocidfritt/mälarbåtar

Alternativ 2:

  • Målning 3lager epoxygrundfärg,
  • 2lager bottenfärg anpassat för det farvatten och användningsområde

    som båtägaren önskar biocidfärg/ostkustbåtar
    (högkopparhaltig fartygsfärg ingår inte i prisbilden)
    5års vidhäftningsgaranti vid färgsläpp av epoxy från gelcoatunderlag.
    (Gäller ej järnkölar och aluminiumbåtar med oxider.)

DETTA INGÅR INTE:

  • Servicebilsavgift vid arbete på plats ute hos kund
    (engångskostnad - täcker bil och resekostnad och är högre än normalt pga Rysslands läge)
    Värmdölandet - upp till 3mil från varvsadressen 1950:-
    Stockholmcity - upp till 6mil från varvsadressen 3900:-
    Storstockholm - upp till 10mil från varvsadressen 5850:-

Våra Varumärken

Psssst. Klicka på loggorna för att komma till hemsidorna!
Snöröjningsspecialisten logga

Båtuppställningsplats.se är vår "gör det själv" lösning för båtägare att vinterförvara eller ställa upp sin båt - husbil - husvagn.

Snöröjningsspecialisten logga

Båtvårdsspecialisten är en av Sveriges främsta båtvårdsföretag. Vi svarar på allt du behöver veta om båtar!

Båtuppställning.se logga

Snöröjningsspecialisten röjer snö åt föreningar, företag och privatpersoner på Värmdö hela vintern med bravur.

Snöröjningsspecialisten logga

Båtvårdsspecialisten är en av Värmdö's främsta båtvårdsföretag. Vi tar hand om allt mellan upptagning och sjösättning.

Båtuppställning.se logga

Båtuppställningsplats.se är vår "gör det själv" lösning för båtägare att vinterförvara eller ställa upp sin båt.

Snöröjningsspecialisten logga

Snöröjningsspecialisten röjer snö åt föreningar, företag och privatpersoner på Värmdö hela vintern med bravur.

Snöröjningsspecialisten logga

Båtvårdsspecialisten är en av Värmdö's främsta båtvårdsföretag. Vi tar hand om allt mellan upptagning och sjösättning.

Båtuppställningsplats.se är vår "gör det själv" lösning för båtägare att vinterförvara eller ställa upp sin båt.

Båtuppställning.se logga
Snöröjningsspecialisten logga

Snöröjningsspecialisten röjer snö åt föreningar, företag och privatpersoner på Värmdö hela vintern med bravur.

BÅTVÅRDSSPECIALISTEN STOCKHOLM AB
C/O Slingerstigen 49 13467 Ingarö
Varvsadress:
Vallbovägen 13464 Ingarö - Låst och Larmat område - Endast Tidsbokade besök
Mail skickas till:
mail@bvsv.se
Faktura skickas enbart till:
inbox.lev.1225059@arkivplats.se
Orgnr: 559347-7242
Innehar F-skattsedel